Impresszum

A magyarero.hu weboldal a Kárpát-Medencei Újságírók Egyesületének Irodalmi honlapja.

Gyöngyösi Zsuzsa
  főszerkesztő, Főadmin
  
(30) 525 6745
Soltész Irén
  szerkesztő
Takács Mária
  szerkesztő/admin
Polonkai Attila
Hollósi-Simon István

  webadmin

Kiadványok




















































































 

Jelenlegi hely

József Attila

Csorbatibi
Csorbatibi képe

Öngyilkosság? Nem. Baleset!

   Garamvölgyi (2005) a bűnügyi szakértő alaposságával kutatott fel minden elérhető dokumentumot és szemtanú-beszámolót. A tények a következők. 
Valódi öngyilkossági szándékot bizonyító búcsúlevél nincs, levelek vannak, melyeket aznap írt, s csak a váratlan halál, amely miatt az utókor oly mély értelmű üzeneteket vél felfedezni az egyszerű üdvözlő sorokban. 
   A vasúti öngyilkosságokat mindig nagy sebességű mozdony elé ugrással, vagy beláthatatlan kanyar utáni sínre fekvéssel szokták elkövetni, nem pedig egy éppen lassan mozduló tehervagon két kocsija közti átbújással. A vasúti jelentések is makacsul halálos gázolásról szóltak. Garamvölgyi a következőképen rekonstruálja a percről-percre tisztázott kritikus időszakot. József valószínűleg a vacsoráig sétálni indul. Etelka testvére 61 év múltán is úgy mesélte, hogy Attila "mielőtt becsukta maga mögött az ajtót, visszaszólt, hogy melegítsem meg az ételt." A sorompó és a teherszerelvény útját állja a Balaton felé vivő úton. József jól ismeri a vonatokat, a tehervonatok sokáig szoktak állni, pakolás hangja hallatszik, forgalmista sehol. József átbújik a sorompó alatt, és nekiindul, hogy a még álló tehervonat 15. és 16. összekapcsolt kocsija közt átbújva haladjon tovább. Amint leguggol és bebújik a két ütköző közt, a gőzmozdony ezzel egyidőben indul, és szokásos módon rándít egyet a kocsisoron. Mivel a két kocsi közt egy összekötő lánc mindig lóg, a rándításkor a 8-10 kilós lánc meglódul, és nagy erejű csapást mér József homlokára. Feltehető, hogy ekkor tört el a nyakcsigolyája is. Az ütéstől kivágódik a kocsik közül, bal csípőjére zuhan a sín mellé, fejét beüti, ekkor szenved koponyaalapi törést, de jobb keze a síneken marad, amit a 16. szerelvény kereke le is vág. A 16. kocsi távolabbi kerekei már nem is érik el, mert a kiáltozásra a vonatot megállítják. Nem igaz tehát az a dramatikus leírás, hogy a vonat 10-15 méteren át vonszolta volna, hiszen a vonat mellé zuhant. 
   A körülmények pontos elemzése, a test helyzete, a sérülések jellege teljesen egyértelművé teszi, hogy itt balesetről van szó. Budavári János, annak idején ki nem kérdezett szemtanú, 1995-ben egy videó-interjúban elmondta, hogy József szemmel láthatóan csak át akart jutni a két szerelvény közt, amikor az váratlanul megindult, s a kerék elkapta hosszú kabátját és lerántotta. Egy évtizedekkel később előkerült vallomásban Karsai Imre főkalauz ezt mondta: "Pontosan emlékszem az esetre. Sokszor szerettem volna már elmondani illetékes helyen, de senki nem hallgatott meg. ...Alighogy mozdult a vonat, egy embert láttam a sötétben a kocsik felé szaladni. Úgy véltem, hogy felugrik, majd leugrik, azaz átlép a vonaton." És ahogy meghallotta a kiáltásokat, Karsai megállította a vonatot.
   Ezek a tények. Garamvölgyi szerint a rendőrség eleve öngyilkosságot tételezett fel, és ennek értelmében vizsgálódott, a befolyásolható vagy a látványtól sokkolt gyerek szemtanúk nyilatkozatát másnap rögzítve, mire a gyerekeket már "megdolgozta" a közvélekedés. És a sajtó? Garamvölgyi szemelget a korabeli sajtóból, amely az öngyilkosságot tényként kezeli, s a történteket úgy írja le, hogy a költő a robogó mozdony elé vetette magát. Innentől kezdve mindig mindenki öngyilkosságról beszélt. 
   Meghökkentő módon az öngyilkosság mellett leginkább az szólt, hogy a költő feltételezett "őrültsége" miatt mindenki ettől félt, ezt várta, és ez passzolt "méltó" befejezésként a költő nehéz életéhez.

https://www.tenyek-tevhitek.hu/csaktagoknak/jozsef-attila.php

Rovatok: 
Irodalom